fredag 17 juni 2011

Mitt äpple

En härlig vår/sommar dag, lagom varm, vårt äppelträd blommar. Undrar om det blir några äpplen i år, i fjol blev det bara ett äpple, varför inte flera? Kan det vara för jag inte beskärt trädet på säker 3 år?
Ändå varje år blommar det med hundratals vita blommor som insekterna svärmar för, bina flyger från blomma till blomma och utför pollineringen i detta stora vita hav av äppelblommor som lyser upp i alla grön grönska.

Men så en dag är alla blommor borta, inte ett  spår syns längre av alla prakt av äpple blommans fägring. Trädet står där i sin gröna skrud, helt plötsligt en dag så glimmar det till bland alla bladen, något rött syns lysa i allt det gröna. Ett äpple. Det enda äpplet på trädet börjar ta form, det är inte stort, men sakta vecka för vecka växer det, blir rödare och rödare.

Hösten har kommit, en dag i oktober bryter jag äpplet från sin kvist, ett lagom stort äpple, fuktigt på skalets röda yta, doftar friskt, jag biter en bit och känner den friska sötman sprida sig i munnen.
Finns det något ljuvligare än att plocka ett eget odlat äpple i sin trädgård, sätta sig på bänken och tänka på sommaren som gått.

Blev bara ett äpple på mitt träd....men underbart gott.

6 kommentarer:

  1. Det är något visst med svenska trädgårdsäpplen.

    SvaraRadera
  2. Bra text.Sâg det vackra äpplet framför mig.

    SvaraRadera
  3. Våra äpplen brukar bli invaderade av äckliga larver som smaskar i sig det.
    Vi har fyra stycken äppelträd, och hittills har jag inte fått en enda skörd.
    Fin text som var mycket detaljrik

    SvaraRadera
  4. lät som ett gott äpple. bra text

    SvaraRadera
  5. Min text påminner om din, ändå läste jag inte den förrän nu. :)
    Härligt med egna äpplen, vi har fem äppelträd att skörda från. Sätta tänderna i en sval och saftig frukt, direkt från trädet.

    SvaraRadera